
American Communication Journal  
Fall 2019 Volume 21, Issue 2                                                                                      http://www.ac-journal.org/ 

 
Chad Whittle is a Lecturer in the Department of Communication at Georgie College. Please address all 
communication to the author Dr. Chad Whittle, Lecturer of Communication, Georgie, 201 Terrell Hall 
Milledgeville, GA 31061. Email: chadwhittlemedia@gmail.com.   
 

Vol 21, Issue 2 1 Ó2019 American Communication Association 
 

 
                 
 

 
Ted Turner’s SuperStation WTBS: An Examination of Local News 
Coverage of America’s First SuperStation in the Atlanta Journal-

Constitution; 1970-1989 
 

CHAD WHITTLE 
University of Alabama, Birmingham 

 

ABSTRACT: R.E. Ted Turner in the late 1970s and 1980s successfully built WTBS Channel 17, a small Atlanta, 
Georgia UHF station, into the first “SuperStation.” This study examined 53 articles from The Atlanta Journal-
Constitution’s coverage from 1970-1989 to determine how the local newspaper reported on Turner and his 
“SuperStation.” The review of articles showed that three themes emerged in the newspaper’s coverage of him, 
including Turner as a hands-on CEO, a social/political activist, and a media innovator.  This research helps to 
further the body of knowledge on an important moment in the history of the cable TV industry. 

Keywords: TV Industry; Ted Turner; WTBS; Media History 

                                                                                 

Introduction 

During the 1970s and 1980s, the cable television 
industry was in its early days of growth. One of the 
pioneers of cable that helped to pave the way for so 
many others to have success in the industry was R.E. 
“Ted” Turner. He started his cable television company 
with one small local Atlanta, Georgia, TV station, 
WTCG (he would later change its call letters to 
WTBS). While he is now one of the most well-known 
media moguls in the world, he did not start out that 
way. In the early days of Turner Broadcasting and 
WTBS channel 17 locally in Atlanta, he was a man that 
was trying to keep his small UHF TV station on the air 
and in business in the Atlanta market. Turner had very 
strong opinions and did things his way in his business. 
One way in which he was different from other media 
executives during this era is that instead of having his 
company in the world’s largest media market, New 
York City, he had his company headquartered in the 
South in Atlanta.  

While Turner was working on building a media 
empire, the local paper of record, the Atlanta-Journal 
Constitution (AJC) covered the weekly happenings at 
Turner Broadcasting and WTBS. While nationally 
known newspapers such as The New York Times and 
other industry publications reported occasionally on his 

company, the reporting on his corporation in the AJC 
offers an alternative and local perspective on the 
business of Turner’s WTBS. These articles help to 
provide historical information during the early days of 
this important moment in cable broadcasting that other 
papers may not contain since other sources did not 
cover Turner on a weekly basis.  

The early history of cable SuperStations is an area of 
broadcast interest to study given the historical 
significance of these channels to the development of 
the cable television industry. In particular, Ted 
Turner’s SuperStation WTBS is of interests to study 
due to his influence on the industry and his channel’s 
success as the largest network of its time. By analyzing 
local newspaper coverage of WTBS, it was hoped new 
insights would be discovered into the history of the 
early days of the station, as this was an important era in 
cable history. This study will help to further the body of 
work on Turner and help to provide more 
understanding into an aspect of his company and its 
early history that prior studies have not covered.  

Literature Review 

Prior journalism and broadcast researchers have 
reviewed the cable TV industry and its growth. The 
cable-satellite distribution system began to grow 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 2  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

exponentially in the 1970s. In the 1960s, predictions 
were made about the concept of TV programming 
delivered via cable and satellite dishes that would allow 
channels to broadcast from coast-to-coast.1 A study in 
1967 predicted a cable future where there would be 
multiple networks that would provide programming to 
a niche audience as opposed to broadcast networks 
such as NBC, which tries to reach the largest audience 
possible.2  

Harold Barnett and Edward Greenberg reported how 
the TV industry could improve its service by offering 
more choice for the consumers. One proposal 
mentioned was from the Rand Corporation that called 
for a national 20-channel service that would replace the 
current broadcast service that was not serving TV 
audiences as it could.3 Patrick Parsons discusses the 
growth of cable and satellite technology and how the 
industry grew in its early days. He explains that without 
the advancement of satellites that could provide local 
cable systems the national networks, national cable 
channels growth would have been diminished.4 

Cable TV saw growth in the 1970s and even more 
growth in the 1980s. Stuart Brotman described how the 
growth of cable was helped by many factors including a 
relaxing of regulation restrictions from the FCC, 
increase in investment in the industry and more 
consumer interests as more and more Americans 
wanted more choice other than the three networks. He 
concluded cable would probably become a profitable 
business and offer more choices to Americans than the 
previous three networks offered. He also stated that the 
broadcast networks could keep the status quo going and 
cable could become a fringe business. His main 
rationale on whether cable would grow or not was if 

 
1 Leon Papernow, “One Man’s Opinion.” Television 
Magazine, p.30-31, December 1965. 

2 J. Licklider, “Televistas: Looking ahead through side 
windows,” In Public Television, A Program for Action, 
PP. 201-225, 1967. (New York: Bantam Books). 

3 Harold Barnett and Edward Greenberg, “A Proposal 
for Wired City Television,” Wash. U. L. Q. 1 (1968). 
http://openscholarship.wustl.edu/law_lawreview/vol196
8/iss1/ 

4 Patrick Parsons, “The Evolution of the Cable-Satellite 
Distribution System,” Journal of Broadcasting and 
Electronic Media. 47(1), 2003, pp. 1-17.    

national advertisers would be willing to purchase time 
on cable channels.5   

Besen and Crandall reported during the 1970s/early 
1980s, the federal government was still trying to protect 
the three broadcast networks for fear the cable TV 
industry would greatly damage the status quo of the 
three networks. The FCC’s biggest fear was the cable 
channels would not serve “the public interest” and 
would decrease the entertainment options available to 
homes that could not afford cable TV and depended 
on over-the-air broadcasters.  The FCC thought the 
amount of programming on local broadcasters could 
decrease as more programming shifted to cable 
channels and thus would leave some viewers without a 
large amount of entertainment. As the 1970s 
continued, the federal government saw the growth of 
cable did not have a necessarily negative effect on 
broadcast TV as cable grew, because the broadcast 
networks were still in business and were still able to 
compete. While there was still legislation aimed at 
cable in 1978, many of the imposed limitations on the 
cable industry were lifted, as it was obvious broadcast 
TV could still compete successfully with cable. 6   

Rolla Park concluded the potential revenue decline that 
could result from the growth of cable would not be 
large enough to be of a concern to broadcast TV. The 
paper concluded that while overall the decline in 
revenue from cable would be small, especially for 
stations in large markets, stations in smaller markets 
would be hurt more if cable were available in a large 
amount of homes.7 While many limitations on cable 
were abolished in the late 1970s, the FCC mostly 
deregulated cable in 1980. Jules Simon determined that 
deregulating cable would benefit the public overall by 
providing more sources of programming, but the 
growth of cable could harm broadcast television.8  

 
5 Stuart Brotman, "The New Era," The Wilson 
Quarterly (1976) 5, No. 1 (Winter 1981): 76-85. 

6 Stanley Besen and Robert Crandall, "The 
Deregulation of Cable Television," Law and 
Contemporary Problems 44, No. 1 (1981): 77-124. 

7 Rolla Park, “The Growth of Cable TV and Its 
Probable Impact on Over-the-air Broadcasting,” The 
American Economic Review, 1971, 61 (2). American 
Economic Association: 69–73. 
http://www.jstor.org/stable/1816977. 

8 Jules Simon, "The Collapse of Consensus: Effects of 
the Deregulation of Cable Television," Columbia Law 
Review 81, No. 3 (1981): 612-38. 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 3  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

In 1988, cable television reached a milestone having 
coverage in half of U.S. households. Research from 
Sylvia Chan-Olmsted and Barry Litman reviewed the 
possible antitrust possibilities due to the large mergers 
that occurred in the cable industry during the 1980s as 
the industry grew. One business deal examined was 
TCI cable’s deal to become the second largest 
stockholder in Turner Broadcast System. This deal 
provided TCI cable a stake in channels that were on 
their cable system. The researchers concluded that with 
the growth of cable systems, there should be antitrust 
authorities overseeing the industry to make sure the 
public interests were served.9  

Research from Thomas Streeter viewed the growth of 
cable TV from a policy perspective. He discussed the 
political and business policies that helped to create 
cable. He stated that one hope of cable was to help end 
the TV oligopoly but instead it helped create a new 
one. Streeter was referring to the small amount of TV 
channels and owners, but as is the case now, there are 
just a handful of cable channel owners. Some examples 
mentioned in regard to the attempt of cable related 
companies trying to purchase broadcast TV networks 
included Capital Cities Communications purchase of 
ABC, and Ted Turner’s (failed) attempt to purchase 
CBS. He also concluded that cable TV was not as a 
technically advanced as some assumed because it was 
barely more interactive as traditional broadcast TV. 
During the early growth days of cable during the 1970s 
and early 1980s, he reported that most viewers could 
receive on average 20 channels.10 Today that is 
considered a basic cable package, but during the early 
days of cable, this was an advancement from a 
consumer perspective.  

One company that led the way in the growth of cable in 
the 1970s and early 1980s was the Turner Broadcast 
System and its flagship station WTBS Atlanta. WTBS 
was the first SuperStation on cable. James Rothe, 
Michael Harvey, and George C. Michael explained that 
a SuperStation is a local station that beams its signal 
nationally to cable systems across the nation. In 
addition, they examined the reasons cable has 
expanded during this era. The main reason is the 

 
9 Sylvia Chan-Olmsted and Barry Litman, "Antitrust 
and Horizontal Mergers in the Cable 
Industry," Journal of Media Economics 1, No. 2 
(1988): 3-28. 

10 Thomas Streeter, "The Cable Fable Revisited: 
Discourse, Policy, and the Making of Cable 
Television," Critical Studies in Mass 
Communication 4, No. 2 (1987): 174-200. 

growth of satellite technology, as well as investment 
from entrepreneurs that helped the industries to grow. 
Other factors mentioned included the dissatisfaction 
from TV viewers that could only receive a small 
amount of channel choices and programming options. 
As mentioned in previous studies, this paper also 
explained that FCC policy changes helped to drive the 
growth of cable television.11 While there are still stations 
that broadcast their local signal nationally, most stations 
now do not use the SuperStation moniker including 
WTBS. The station is simply marketed as TBS. The 
station is a national only feed as Turner Broadcasting 
divided the local WTBS feed into a local station and 
rebranded the station WPCH, PeachTree TV Atlanta 
and eventually sold the station to the Meredith 
Corporation in 2017.  

Robert Bellamy Jr. studied the business relationship 
between Major League Baseball (MLB) and television. 
His study reviewed the impact of cable channels 
carrying games during the 1980s and described cable 
SuperStations as the most controversial aspect of 
MLB’s and TV’s relationship. At the time of 
publication, baseball was afraid that airing games on 
these networks could harm the baseball markets that 
did not have a local SuperStation in which to air the 
local team’s games. In the article, a source cited stated 
that Turner aired 150 games per season on his 
SuperStation. In addition, the article cited various 
sources showed that others would follow Turner’s 
business model by purchasing a baseball team to air on 
their SuperStations, including the Tribune Company 
(Station: WGN, Team: Chicago Cubs), Gaylord 
Broadcasting (Station: KTVT, Team: Texas Rangers.).12 
In an effort to help even the playing field between 
markets that did not contain a SuperStation with those 
that did. MLB and SuperStation owners including 
Turner, in an effort to appease MLB agreed in 1985 to 
pay $30 million over five years to Major League 
Baseball.13 This revenue was spread to the other teams 
in the league.  

 
11 James Rothe, Michael Harvey, and George C. 
Michael, "Perspectives on the New 
Television," Business Horizons 25 (1982): 55. 

12 Robert Bellamy, "Impact of the Television 
Marketplace on the Structure of Major League 
Baseball," Journal of Broadcasting & Electronic 
Media 32, No. 1 (1988): 73-87. 

13 A. Breznick, (February 4, 1985), “Baseball teams 
reach deal on superstations,” Multichannel News, p. 6. 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 4  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

Research from Holderness and Sheehan used Turner’s 
company as an example of an organization that is 
controlled by a single man and what effect this has on 
the company. The research explained that he had the 
majority of the stock in the company and it was he 
alone, not a board of directors that made the decisions 
for the company. They explained that operational 
changes at the company brought a new board of 
directors gave Turner less a majority say in his 
company. The research concludes by stating the 
organizational changes within the company brought 
TBS success as the stock price increased 400% in the 
two years after these changes were implemented.14  

This study researched the following questions: 

• Did the Atlanta Journal Constitution reporting 
on Turner and WTBS show local bias or 
offered a fair account of his network?  

• How did the Atlanta Journal Constitution 
frame Turner’s contributions to the 
emergence and success of cable television? 

Method  

This study reviewed local Atlanta coverage of Ted 
Turner’s SuperStation WTBS from the Atlanta 
Journal-Constitution from 1970-1989. The articles were 
accessed from the AJC.com website archives, which 
require a subscription in order to access. The 
researcher used key terms such as “Ted Turner,” 
“SuperStation WTBS,” “Ted Turner WTBS,” “Ted 
Turner Braves,” Ted Turner WCW,” and Ted Turner 
MGM” in order to access articles from the database 
that concerned coverage of the station in the 
newspaper. A total of 53 articles were reviewed.  

Findings on Superstation WTBS 

 While reviewing the coverage of Turner in the 
Atlanta Journal Constitution, three themes emerged in 
the paper’s coverage of him that included Turner 
portrayed as a hands-on CEO, a social/political activist 
and media innovator. Articles that presented coverage 
of his company offered a view of the media executive as 
a determined businessman that at times could be 
difficult to work for and opinionated. The AJC reports 
of him as a political activist covered his dealings with 
the Soviet Union and his attempt to use his network to 

 
14 Clifford Holderness and Dennis Sheehan, 
“Monitoring an Owner: The Case of Turner 
Broadcasting,” Journal of Financial Economics 30 
(1991) 325-346. North-Holland. 

help bring political peace. The articles that offered 
news on his media innovation included his 
programming decision of placing the Atlanta Braves 
games on his network nightly, which is programming a 
cable channel never aired nightly before and colorizing 
black and white movies, which caused controversy 
within the film industry. In multiple articles, more than 
one of these themes was presented as Turner’s business 
and political interests were one in the same in many 
situations.   

 In 1970, Turner purchased a small UHF TV 
station in Atlanta and changed its call letters to WTCG, 
which stood for Watch Turner Communications 
Group. The call letters were also used in promos in 
which the call letters stood for “Watch This Channel 
Grow.” At first, it was only a local channel available in 
the Atlanta market, then he decided to air it nationally 
and he created the first “SuperStation.” In the early 
days of WTCG the station aired mostly reruns of old 
movies and reruns of TV shows such as I Love Lucy. 
The station would eventually begin to air other 
programming such as professional baseball and 
basketball games, as well as wrestling matches. The 
station would rebrand as WTBS in 1979 as Turner 
changed his company name to Turner Broadcast 
System. On the station’s tenth anniversary, Turner told 
the AJC that he was “as busy as a peg-legged man at a 
fanny-kicking contest.” He has always had his own 
unique way of saying things. This quote from an article 
written about the ten-year anniversary of WTBS 
showed how determined he was for WTBS to succeed 
as he discussed the past decade of the station and also 
shows that WTBS was a success as it celebrated its 
tenth anniversary. 

As mentioned previously, sometimes his social and 
political opinions would bleed over into his business 
interests, as he seemed to understand that TV was 
more than just entertainment, that it could have a real 
impact and effect on society. In the WTBS 10th 
anniversary article, he said, “the greatest mistake we 
ever made as a society is the misuse of television. 
Television is more important than the school system, 
more important than the churches, almost as important 
as parents as far as setting role models and determining 
the way we live and what we think.”15 He seemed to 
understand the influence that TV programming could 
have on our nation and children and he tried to offer as 
much family friendly programming as possible on his 
channel.  

 
15 Gerry Yandel, “10 sometimes great years for 
SuperStation,” Atlanta Journal-Constitution, 
December 17, 1986. 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 5  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

During these days, he was a hands-on executive. He 
was known to sleep on his third-floor office at TBS and 
some employees would see him walk the hallways of 
the offices at night in a robe, unshaven, and barefoot. 
He was also known as a man that could be difficult to 
work for and yet determined to succeed as the AJC 
reported. “The great thing about Ted is that he treats 
everyone the same – like a janitor,” said former show 
producer Bill Reilley. Turner was known for having a 
temper. Yet this is the same man that said network TV 
was bad for America, promoted family values, 
considered Rev. Jerry Falwell a friend, while at the 
same time visiting Fidel Castro in Cuba, and bragged to 
Playboy magazine about photographing women naked 
and smashed a reporter’s tape recorder after not liking 
the line of questioning when he asked him if he was a 
hypocrite. 16 Turner was his own man, an original that 
was very determined to win and live by his own rules 
and create his own path, which is how the AJC framed 
their coverage of his business dealings. 

In 1985, he told reporters that his goal was to become 
number one in the broadcast TV business and it is hard 
to argue against that he did not reach his goal.17 In 1989, 
he became a billionaire as his portfolio of media 
properties were worth $1.34 billion.18 However and 
whatever he did, it must have worked because TBS is 
still on the air today and remains a top channel in all of 
cable. While he had a lot of success with The 
SuperStation, not everything was super with the channel 
through the years as the AJC reported the good and the 
bad of WTBS. 

Turner MGM Business Deal 

One of the biggest business deals Turner made during 
this time period was the purchase of MGM. The AJC 
articles reported on this deal from a business 
perspective, but also presented coverage of his 
innovated idea of colorizing classic black and white 
movies. From the business angle, the AJC reported 
how he nearly brought his empire down with a massive 
$1 billion deal for MGM/UA in 1985 that brought his 
company a large amount of debt.  Many within the 

 
16 Jim Auchmutey. “For Mellower Ted Turner, it’s 
Still Full Speed Ahead,” Atlanta Journal- 
Constitution, May 5, 1985.  

17 Thomas Oliver, “What Makes Turner Tick? He 
Likes Winning,” Atlanta Journal- Constitution. April 
19, 1985. 

18 NA, “Captain Outrageous Now a Billionaire,” 
Atlanta Journal- Constitution, June 21, 1989. 

industry thought the massive deal could bring down 
Turner’s company due to the debt that accrued with 
the purchase. Turner in an interview with the Atlanta-
Journal Constitution he said that some of “those are the 
same people who said WTBS wouldn’t work on the 
satellite, and that CNN wouldn’t work and that we paid 
too much for the Braves. Only we know what we plan 
to do, and they don’t have a basis to comment.” 19 He 
was always a confident businessperson (at least publicly) 
and the AJC reported on this issue by offering the 
financial side of the deal and the debt, but also 
provided his side of the story as well. The deal 
provided Turner access to over 2,000 movies including 
Gone with the Wind, The Wizard of Oz, Singin’ in the 
Rain, and 2001: A Space Odyssey that could air on 
WTBS. He needed programming and this was a way to 
obtain programming.20 He wanted to build a 100,000 
square foot movie studio in Atlanta before the MGM 
deal but the deal never transpired.21 However, in the 
business deal, he agreed to sale the production assets of 
MGM to United Artists and the agreement included a 
provision that would allow TBS to produce three 
feature films per year that United Artists would 
distribute, so he was still able to produce original 
movies. The sale of MGM’s production, distribution, 
and videocassette businesses to United Artists netted 
Turner an estimated $300 million. He also agreed to 
sale MGM’s 44-acre production facilities to Lorimar-
Telepictures for $190 million.22 While he had to sale 
the production and other assets of MGM, the deal gave 
him what he wanted most, which was content that he 
could air on his channel. He would once again be an 
innovator with his newly acquired movie library, but not 
everyone would be on board with his newest, innovated 
idea according to the AJC’s coverage of this massive 
business deal. 

One issue that falls under the Turner as media 
innovator in the AJC’s coverage are articles that report 
on his idea to colorize some black and white MGM 

 
19 Keith Herndon, “Road to Oz, or Ruin? Some Say 
MGM Deal Weakened TBS,” Atlanta Journal- 
Constitution, March 30, 1986. 

20 Janice Castro and Denise Worrell, “Turner Takes on 
Hollywood,” Time 126, No. 7 (August 19, 1985): 32. 

21 Thomas Oliver, “Turner’s Goal is Programming for 
WTBS,” Atlanta Journal- Constitution August 6, 
1985. 

22 Keith Herndon, “Sale Contract Allows TBS to 
Produce 3 Films a Year,” Atlanta Journal- 
Constitution, June 11, 1986. 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 6  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

movies. Color TV was the broadcast standard by the 
time WTBS hit the airwaves, and Turner decided that 
it only made sense to show colorized movies instead of 
showing the movies in the original black and white in 
which the movies were produced. His plan to colorized 
classic movies including Yankee Doodle Dandy, The 
Maltese Falcon and 42nd Street, made some purists 
within the film industry upset. Movie director Woody 
Allen called colorizing the movies as “sinful” and other 
Hollywood movers and shakers at the time held similar 
views as Sidney Pollack, Ginger Rogers, and Jimmy 
Stewart all were against Turner’s plan. These 
Hollywood leaders even asked Congress to step in and 
stop the process of colorizing movies. Congress, nor 
Hollywood stopped Turner from his plan. In 1987, he 
planned to colorize 300 of the nearly 2,000 MGM 
movies that he owned over the next decade. In the 
same article, he said the colorizing of the classic movies 
made the company an average of $950,000.23 This same 
year he earned the TV broadcast rights to MGM’s most 
famous movie, Gone with the Wind. At the time, CBS 
still owned the broadcast rights even though Turner 
purchased the company. 24 The AJC offered a balanced 
view on this colorization controversy by presenting both 
Turner’s opinion as well as quoting those that were 
against his idea as previously discussed.  

Turner’s Team and Other Sports Endeavors   

Another topic the AJC reported on that presented him 
as both a determined businessperson and media 
innovator is the Atlanta paper’s coverage of Turner’s 
Atlanta Braves. The most well-known program on the 
channel was Atlanta Braves baseball games and because 
of this the Atlanta paper of record provided extensive 
coverage of the goings on with the team in reference to 
WTBS. When the SuperStation began airing the 
games, Turner did not own the team. After the team 
was for sale in 1976, he decided to purchase the team 
since he was already airing their games on his channel.25 
The Braves were one of the earliest teams to receive 
national media coverage since WTBS was national. At 
one point because of the coast-to-coast coverage of the 

 
23 Keith Herndon, “Turner Paints Film Colorizing a 
Financial Success. Atlanta Journal- Constitution, 
August 11, 1987. 

24 Keith Herndon. “TBS Acquires ‘Gone with the 
Wind’ TV Rights.” Atlanta Journal- Constitution, 
August 14, 1987. 

25 Maynard Stoddard, "Cable TV's Ted Turner: 
Spirited Skipper of CNN. (Cable Network 
News)," Saturday Evening Post 256 (1984): 44. 

Braves, the Atlanta team was dubbed “America’s 
team.”26 Airing the games gave WTBS daily content 
that viewers could not receive anywhere else. In 
addition, airing the Braves helped his company earn 
more revenue as he owned both the team and the 
channel their games aired. The paper reported he was 
planning to air minor league Braves games during a 
potential 1985 baseball stroke since he could not air the 
major league team. At one point, he aired the class 
AAA Richmond Braves on WTBS a couple of times 
per week.27 As with WTBS, he had a large influence on 
the game of baseball as well. The AJC stated that he 
“revolutionized baseball’s concept of television, had his 
hand in proffering the free agent marketplace, and re-
examined franchise business possibilities and how they 
might be run.”28   

In 1977, he purchased the Atlanta Hawks basketball 
team, which gave the channel even more original 
content that viewers could see nowhere else.29 WTBS 
aired many of the team’s games during the season, but 
not as many games as the Braves as some of the Hawks 
games aired nationally on CBS.30 The reason Turner’s 
station aired less Hawks games than Braves is because 
the NBA season is shorter than baseball. The NBA 
plays 82 games per season, and baseball has its teams 
take the field 162 times per season. He did not have as 
much influence on basketball as he did the game of 
baseball, but the team did provide channel 17 with 
more content, which was the main goal.  

 
26 Steve Wulf, "Not Home Free Yet," August 09, 
1982, Accessed February 26, 2016. 
http://www.si.com/vault/1982/08/09/624676/not-
home-free-yet. 

27 Hubert Etchison Jr., “WTBS Likes Idea of First-
Place Braves. Turner Plans to Televise Class AAA 
Minor League Team If Players Strike,” Atlanta 
Journal- Constitution, August 6, 1985. 

28 Thomas Stinson, “A Maverick Joins the 
Establishment,” Atlanta Journal- Constitution, 
December 3, 1988. 

29 NA, “TBS: The Mouse That Roared. Key Events for 
Ted Turner’s Company,” Atlanta Journal- 
Constitution, August 6, 1985. 

30 Karen Rosen, “Nation to See More Hawks Hames 
on Television Next Season,” Atlanta Journal- 
Constitution, May 10, 1986. 

 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 7  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

Another sporting event that received much airtime and 
reports in the AJC was Turner’s wrestling matches that 
aired on WTBS. The “World Championship 
Wrestling (WCW)” organization promotion was 
purchased by Turner because this gave his channel 
more programming and would help his channel 
compete with the popular WWF (World Wrestling 
Federation, now known as WWE: World Wrestling 
Entertainment). In 1988, he purchased the contracts of 
what became some of the most well-known wrestlers 
from the National Wrestling Alliance (NWA) for the 
WCW. Some of the contracts he received in this deal 
included Ric “Nature Boy” Flair, Sting, Lux Luger, and 
Dusty Rhodes. When Turner purchased the NWA he 
wanted there to be less violence in an effort to appeal to 
a younger demographic. Before Turner, there was 
more violence shown on screen. In an effort to clean 
up the violence and make the show more family 
friendly, Turner forbid bloodshed in the matches as 
was reported in the AJC. 31 His sports business dealings 
received extensive coverage in the paper and were 
framed from a business angle.  

Turner as America and Soviet Union Peace Maker  

The paper also covered Turner’s political activism as 
he used his SuperStation to help spread his political 
message. As if owning a Major League Baseball team 
and National Basketball Association team was not 
enough, Turner created his own Olympics style games 
that featured American and Soviet Union athletes. The 
AJC covered this international endeavor extensively. In 
1984 Turner and his wife at the time Jane Shirley 
Smith, visited Moscow and shortly after his visit there, 
his concept for the Goodwill Games came to fruition. 
He wanted to try to do what politicians and public 
opinion could not do which is make the relations better 
between the United States and the Soviet Union. The 
games aired on the SuperStation. The Soviets 
boycotted the Los Angeles Olympics because America 
boycotted the 1980 Olympics that were held in 
Moscow, and the Turner athletic competition would be 
held in alternate-years to the Olympics. The plan was to 
have the American and Soviet athletes compete in 18 
different sports. WTBS planned to air 130 hours of 
coverage of the games. Turner told the AJC that “The 
Russians are just people like us. They don’t want to 
fight a war. I asked Janie how we could improve things 

 
31 Bo Emerson, “Turner Tries a Ted-lock on TV 
Wrestling Rivals,” Atlanta Journal- Constitution, 
December 19, 1989. 

between our countries.” 32 While trying to create better 
relations between the countries was a noble thought, 
financially for the company it was not as successful of a 
concept as the 1986 Goodwill Games was estimated to 
lose $20 million. The ratings were lower than expected 
for the games as well, which made Turner have to 
renegotiate advertising contracts with sponsors. While 
he was disappointed that the games did not earn a 
profit, he was willing to take the financial lost as the 
games helped to give his network worldwide exposure. 
“I’m building a worldwide network, and these games 
will get it started,” Said Turner in the AJC.33 The paper 
covered his political ambitions, but in its coverage, the 
paper did report on the financial angle of the Turner 
Olympics and what impact these games had on his TV 
channel and company. As explained previously, many 
times his political ideas blended into his business reality 
as reported in the AJC. 

After SuperStation WTBS 

In further coverage of Ted Turner, the businessperson, 
the AJC reported on his 1987 agreement that provided 
much needed cash in a $550 million deal with several 
cable companies including TCI, Cablevision, Times 
Mirror Cable, among other cable companies. The deal 
reduced Turner’s ownership of the company from 81% 
to 50%. The investors received 35% of control of 
Turner Broadcasting. The deal did allow Turner to 
contain complete programming and editorial control of 
WTBS and his other properties including CNN. One 
reason for this deal was because the purchase of MGM 
left the company with a large sum of debt.34 The deal 
allowed investors five members on an eleven-member 
board.  Even after the deal, his company was left with 
an interest rate of around 14%, which if he refinanced 
could bring the interest rate down to around 10-12%. 
One analyst quoted in the AJC described the deal as 
“putting a collar and chain” on Turner and his business 
pursuits.35  

 
32 Dave Kindred, “Turner’s Simple Idea Might Work,” 
Atlanta Journal- Constitution, September 8, 1985. 

33 Keith Herndon, “Goodwill Games Loss Could Hit 
$20 Million,” Atlanta Journal- Constitution, July 11, 
1986. 

34 Keith Herndon, “TBS Deal Will Raise $550 
Million, Reduced Ted Turner’s Power,” Atlanta 
Journal- Constitution, January 23, 1987. 
35 Keith Herndon, “Loans May Cost Turner More 
Control,” Atlanta Journal- Constitution, March 4, 
1987. 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 8  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

By the end of the 1980s, Turner seemed to be less 
bold, more responsible in regards to business deals. In 
summing up Turner’s previous years of business, the 
AJC described him running his business as “a high-wire 
act for years, taking big chances, investing good money 
in what conventional wisdom called bad ideas. Yet it’s 
worked. Those “bad” ideas – four cable television 
channels and the MGM movie library – are worth a 
couple of billion dollars now.” One reason he was less 
“brash” was at the end of the Eighties there were more 
investors involved that also helped to make decisions 
for the company. “I think it’s true that when you get 
more people involved in a situation you are less likely 
to take a risk like the risk that launched CNN. Ted 
clearly made the decision and he was right. Whether 
the board would have is a whole “nother question,” 
stated a former Turner Broadcasting board member to 
the AJC. 36  

Conclusion  

Through the next few decades, SuperStation WTBS 
would grow to become one of the most popular and 
most profitable channels in all of cable TV. Without 
the success of WTBS, the Turner television empire 
may not have ever existed. The Atlanta Journal 
Constitution’s reporting on Turner and this time period 
of the early days of SuperStation WTBS provides an 
interesting analysis of one of the most well-known 
media entrepreneurs of the era. Their reporting offered 
a uniquely local and regional view on Turner. They 
reported factually and did not present news on his 
station with a local bias. Whether the issue reported 
was positive or negative for his SuperStation, they 
presented the news in a non-bias and straightforward 
way. 

While there has been prior research on Turner’s 
businesses, this research offered a unique take on a part 
of Turner’s company that has not received as much 
examination as CNN and other parts of his business. 
While CNN and his deal with TimeWarner in the 
1990s are important parts of the Turner story, the rest 
may not have ever happened if it not for the success of 
SuperStation WTBS. Turner was a TV innovator a 
head of his time with his channel’s original 
programming of movies, classic TV show reruns, sports 
programming, and special shows. The Atlanta Journal 
Constitution offered a perspective on Turner’s business 
dealings that other national papers may not have 

 
36 Eric Elie, “Ted Turner: Less Brash, but Still 
Dancing to His Tune,” Atlanta Journal- Constitution, 
February 12, 1989. 

offered since the AJC provided local insight into his 
company.  

Future research should consider examining the AJC 
print archives as the archive website was difficult to 
browse and the search feature was difficult to use. 
Other ideas on future research include examining other 
early SuperStations including WGN, WOR and 
KTVU. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



References 

Bartels, L. M. (1988). Presidential primaries and the dynamics of public choice. Princeton: 
   Princeton University Press. 
 
Benoit, W. L. (1982). Richard M. Nixon’s rhetorical strategies in his public statements on 
  Watergate. Southern Speech Communication Journal, 47, 192-211. 
 
Benoit, W. L. (2006a). Image repair in President Bush’s April 2004 news conference. Public
  Relations Review, 32, 137-143. 
 
Benoit, W. L. (2006b). President Bush’s image repair effort on Meet the Press: The 
 complexities of defeasability. Journal of Applied Communication Research, 34, 285-
 306. 
 
Benoit, W. L. (2015a). Accounts, excuses, apologies: Image repair theory and research (2nd 
 ed.). Albany: State University of New York Press. 
 
Benoit, W. L. (2015b). Bully or dupe?  Governor Chris Christie’s image repair on the bridge 
 lane closure scandal. Speaker & Gavel, 52, 54-67. 
 
Benoit, W. L. (2016). Barack Obama’s 2008 speech on Reverend Wright: Defending self and
  others. Public Relations Review, 42, 843-848. doi:10.1016/j.pubrev.2016.09.003 
 
Benoit, W. L., & Anderson, K. K. (1996). Blending politics and entertainment: Dan Quayle 
 versus Murphy Brown. Southern Communication Journal, 62, 73-85. 
 
Benoit, W. L., Gullifor, P., & Panici, D. (1991). President Reagan’s defensive discourse on the 
 Iran-Contra affair. Communication Studies, 42, 272-294. 
 
Benoit, W. L., Hansen, G. J., & Verser, R. M. (2003). A meta-analysis of the effects of viewing 
 U.S. presidential debates. Communication Monographs, 70, 335-350. 
 
Benoit, W.  L., Hemmer, K., & Stein, K. (2010). New York Times’ coverage of American 
 presidential primary campaigns, 1952-2004. Human Communication, 13, 259-280. 
 
Benoit, W. L., & Henson, J. R. (2009). President Bush’s image repair discourse on Hurricane 
 Katrina. Public Relations Review, 35, 40-46. 
 
Benoit, W. L., & McHale, J. P. (1999). Kenneth Starr’s image repair discourse viewed in 20/20. 
 Communication Quarterly, 47, 265-280. 
 
Benoit, W. L., Stein, K. A., & Hansen, G. J. (2005). New York Times coverage of presidential 
 campaigns, 1952-2000. Journalism & Mass Communication Quarterly, 82, 356-376. 
 
Benoit, W. L., Stein, K. A., & Hansen, G. J. (2005). New York Times coverage of presidential 
 campaigns, 1952-2000. Journalism & Mass Communication Quarterly, 82, 356-376. 
 
Blaney, J. R., & Benoit, W. L. (2001). The Clinton scandals and the politics of image 
 restoration. Westport, CT: Praeger. 
 
Burke, K. (1970). The rhetoric of religion. Berkeley: University of California Press. 
 
Burke, K. (1973). The philosophy of literary form (3rd ed.). Berkeley: University of California 
 Press. 
 
Casey, S. A. (2009). The making of a Catholic president: Kennedy vs. Nixon. New York: 
 Oxford University Press. 
 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              
Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 10  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

Coombs, W. T. (2012). Ongoing crisis communication: Planning, managing, and responding 
 (3rd ed). Los Angeles, CA: Sage. 
 
Davis, J. W. (1997). U.S. presidential primaries and the caucus-convention system. Westport, 
 CT: Greenwood Press. 
 
Dewberry, D. R., & Fox, R. (2012).  Easy as 11, 2, 3: Rick Perry and self-deprecation as image 
 restoration. Journal of Contemporary Rhetoric, 2, 1-10. 
 
Drumheller, K., & Benoit, W. L. (2004). USS Greeneville collides with Japan’s Ehime Maru: 
 Cultural issues in image repair discourse. Public Relations Review, 30, 177-185. 
 
Griffin-Padgett, D. R., & Allison, D. (2010). Making a case for restorative rhetoric: Mayor 
 Rudolph Giuliani & Mayor Ray Nagin’s response to disaster. Communication 
 Monographs, 77, 376-392. 
 
Hearit, K. M. (2006). Crisis management by apology: Corporate response to allegations of 
 wrong-doing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 
 
Henry, D. (1988). Senator John F. Kennedy encounters the religious question: “I am not the 
 Catholic candidate for president.” In H. R. Ryan (Ed.), Oratorical encounters: Selected
  studies and sources of twentieth-century political accusations and apologies (pp. 153-
 173). New York: Greenwood Press. 
 
Hornnes, E. S. (2012). When women have to apologize: Female apologia and political scandals.  
In S. Allern & E. Pollack (Eds.), Scandalous!  The mediated construction of politican scandals 
 in four Nordic countries (pp. 133-149).  Goteborg, Sweden: Nordicom. 
 
Kaylor, B. T. (2011). Altar call: The Democratic Party’s religious rhetoric as image repair 
 discourse. Public Relations Review, 37, 250-256. 
 
Kendall, K. E. (2000). Communication in the presidential primaries: Candidates and the media, 
 1912-2000. Westport, CT: Praeger. 
 
Kennedy, J. F. (1960a, April 21). Remarks of Senator John F. Kennedy at American Society of 
 Newspaper Editors, Washington, D.C., April 21, 1960 “The Religion Issue in 
  American Politics.” Accessed 12/20/16: https://www.jfklibrary.org/Research/Research-
 Aids/JFK-Speeches/American-Society-of-Newspaper-Editors_19600421.aspx 
 
Kennedy, J. F. (1960b). The “religious issue” in West Virginia. TV spot. 
 
Kennedy, K. A., & Benoit, W. L. (1997). The Newt Gingrich book deal controversy: A case
  study in self-defense rhetoric. Southern Communication Journal, 63, 197-216. 
 
Len-Rios, M., & Benoit, W. L. (2004). Gary Condit’s image repair strategies: Squandering a 
 golden opportunity. Public Relations Research, 50, 95-106. 
 
Levine, M. A. (1995). Presidential campaigns and elections: Issues and images in the media age. 
 Itasea, IL: Peacock Publishers. 
 
Liu, B. F. (2007). President Bush’s major post-Katrina speeches: Enhancing image repair 
 discourse theory applied to the public sector. Public Relations Review, 33, 40-48. 
 
Muralidharan, S., Dillistone, K., & Shin, J.-H. (2011). The Gulf Coast oil spill: Extending the 
 theory of image restoration discourse to the realm of social media and beyond 
 petroleum. Public Relations Review, 37, 226-232. 
 



American Communication Journal Vol. 21, Issue 1                                                                              
Chad Whittle  

 
Vol. 21, Issue 2 11  Ó2019 American Communication Association 

                                                                                                                                                               
 

Peijuan, C., Ting, L. P., & Pang, A. (2009). Managing a nation’s image during crisis: A study of 
 the Chinese government’s image repair efforts in the “Made in China” controversy. 
 Public Relations Review, 35, 213-218.   
 
Pomerantz, A. (1978). Attributions of responsibility: Blamings. Sociology, 12, 115-121. 
 
Rorabaugh, W. J. (2009). The real making of the president: Kennedy, Nixon, and the 1960 
 election. Lawrence, KS: University Press of Kansas. 
 
Ryan, H. R. (1984). Baldwin vs. Edward VIII: A case study in kategoria and apologia. Southern 
 Speech Communication Journal, 49, 125-134. 
 
Savage, S. J. (2015). The senator from New England: The rise of JFK. Albany, NY: SUNY 
 Press. 
 
Scott, M. H., & Lyman, S. M. (1968). Accounts. American Sociological Review, 33, 46-62. 
 
Shepard, R. (2009). Toward a theory of simulated atonement: A case study of President George 
 W. Bush’s response to the Abu Ghraib torture scandal. Communication Studies, 60, 
 460-475. 
 
Sorenson, T. (1965). Kennedy. New York: HarperPerennial. 
 
Stafford, T. F. (1960, May 5). Kennedy, Humphrey attack Ike, Nixon on TV debate.  Accessed 
 2/10/17:
 http://www.wvculture.org/history/1960presidentialcampaign/newspapers/19600505char
 lestongazette.html 
 
Stein, K. A. (2008). Apologia, antapologia and the 1960 Soviet U-2 incident. Communication 
 Studies, 59, 19-34. 
 
Ware, B. L., & Linkugel, W. A. (1973). They spoke in defense of themselves: On the generic 
 criticism of apologia. Quarterly Journal of Speech 59, 273-283. 
 
Wen, W-C., Yu, T., & Benoit, W. L. (2012). The failure of “scientific” evidence in Taiwan: a 
 case study of international image repair for American beef. Asian Journal of 
 Communication, 22, 121-139. 
 
White, T. H. (1961). The making of the president 1960. New York: HarperPerennial. 

Wikipedia. (2016). United States pesidential primary. Accessed 2/5/17: 
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_primary 

 
Zhang, J., & Benoit, W. L. (2004). Message strategies of Saudi Arabia’s image restoration 
 campaign after 9/11. Public Relations Review, 30, 161-167. 
 
Zhang, W., & Benoit, W. L. (2009). Former Minister Zhang’s discourse on SARS: 
 Government’s image restoration or destruction. Public Relations Review, 35, 240-246. 

 

 


